Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• måndag, oktober 13th, 2008

Kalorier, BMI och BMR
Bli inte förskräckt nu när jag börjar prata kalorier. Man måste inte räkna kalorier, men det kan vara bra att ha ett hum om hur mycket man egentligen behöver.

En kalori och en joule är två enheter som används för att mäta energi. När man pratar om energi i mat använder man oftast kilo kalorier; kcal.

Hur många kcal man behöver per dag beror på vem man är. Benstomme, muskelvikt, kön, längd, ålder, motion, livsstil; allt spelar in för hur mycket energi man behöver och gör av med. På förpackningar anges ofta kcal även i procent av ens dagliga intag. Det dagliga intaget baseras på 2000 kcal, vilket kanske inte stämmer för dig.

Man har klurat ut en hel del formler för att mäta om man är överviktig och en av dem är BMI, Body Mass Index.

BMI = vikt i kg / (kroppslängd i m) x (kroppslängd i m)

Exempel:
Kvinna 35 år, 70 kg och 165 lång
BMI = 70 / (1,65) x (1,65) = 25,7

Normalt ska BMI ligga mellan 18,5 och 24,9 och kvinnan i exemplet är alltså lite överviktig. Men tänk om hon är en bodybuildare med massor av muskler och inget fett? Eller hon kanske knappt har muskler men massor av fett?

BMI är alltså bara en guide.
Ta en titt i spegeln, använd ett måttband eller se om favoritbyxorna har blivit för små, eller kanske rent av för stora.

Nu ska vi räkna ut hur mycket kcal du behöver per dag för att behålla din nuvarande vikt. Det gör vi genom att räkna ut ditt BMR, Basal Metabolic Rate. Det finns många olika sätt och formler, men jag har tagit med den enklaste.

BMR-formel för män:
(10 x vikt i kg) + (6,25 x längd i cm) – (5 x ålder) + 5

BMR-formel för kvinnor:
(10 x vikt i kg) + (6,25 x längd i cm) – (5 x ålder) – 161

Exempel:
Kvinna 35 år, 70 kg och 165 lång:
BMR = (10 x 70) + (6,25 x 165) – (5 x 35) – 161 = 1395,25 kcal

Multiplicera BMR med 1,2 för att få fram antal kcal din kropp behöver en stillasittande dag.
I vårt exempel: 1395,25 x 1,2 = 1674,3 kcal

Om kvinnan i exemplet vill gå ner i vikt kan hon äta 80% av 1674 kcal per dag eller motionera mer, eller både och.
Man ska inte minska med för mycket, dels för att det är bäst att gå ner långsamt och dels för att om inte kroppen får en viss mängd energi kommer den gå på sparlåga och det blir svårare att gå ner.

I exemplet kan hon alltså äta för 0,8 x 1674 = 1340 kcal per dag

Självklart behöver du mer kcal ju mer du rör på dig. Men det vi har kommit fram till här är vad du behöver en normal dag när du inte motionerar mer än promenerar 10 minuter här och 10 minuter där t ex till bussen eller tunnelbanan.

I nästa del tar vi reda på hur mycket du behöver äta av vad varje dag och lite knep hur man håller sig inom ramarna utan att räkna kalorier.

Viktminskning Del1, Del2, Del3, Del4

Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Både pingning och kommentering är avstängt.

Kommentering avstängd.