Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• måndag, oktober 13th, 2008

Nu efter att du först läst del1 och börjat övergå till lite hälsosammare produkter är det dags för nästa steg; att minska på vissa saker och öka andra. Du kanske måste läsa lite extra noga på innehållsförteckningarna nu, men du lär dig snart vilka produkter du kan köpa hem.

Ett stort misstag många gör när de ska gå ner i vikt är att minska på fettet. Det man istället bör göra är att äta nyttigt fett och undvika det skadliga. Fett är livsviktigt och du kan läsa mer om fett under kost och näring här på neostoric. Man bör visserligen inte äta för mycket fett heller, men en matsked olivolja på salladen är bara bra.

Ett bättre och effektivare sätt är att utesluta snabba kolhydrater. När man äter snabba kolhydrater, som socker och stärkelse höjs blodsockernivån snabbt och kraftigt och då måste kroppen producera insulin för att återställa nivån. När kroppen producerar mycket insulin undertrycks glukagon, som annars bränner fett och socker, samt växthormonet som bygger muskler. Överskottet av kolhydrater kommer att omvandlas till och lagras som fett. Boven i dramat är snarare socker och stärkelse och inte fett.

Ett annat misstag är att byta ut socker mot light-produkter som innehåller t ex aspartam eller xylitol. Dessa ämnen är skadliga och då är det bättre att söta med honung eller lönnsirap. Ett bättre val om man vill gå ner i vikt är stevia, ett naturligt sötningsmedel som inte innehåller kalorier och som inte heller påverkar insulinet.

Vanligt vitt socker går ut i blodet väldigt snabbt och innehåller ingen näring, medan sockret i en färsk frukt tas upp långsammare. Det har alltså stor betydelse för hälsan vilket socker man väljer. Men för att gå ner i vikt skadar det inte att utesluta allt socker. Socker finns gömt under många namn och former, t ex sackaros, fruktos, laktos, glukos, maltos, stärkelse, sirap, honung, nektar, saccharum och alkohol.

Uteslut
socker i alla dess former (se ovan), vetemjöl (även bröd, pasta och pizza), torkad frukt, potatis, sötpotatis, vitt ris och vitt spannmål (alltså icke-fullkorn)

Håll ner på
övrigt spannmål som fullkornsris, majs, havregryn, och quinoa samt bönor, linser, nötter, mjölkprodukter, morötter, frukt och bär

Öka intaget av
Grönsaker och stärkelsefattiga rotfrukter

Se även till att få i dig tillräckligt med protein i form av bra kött, ekologiska ägg eller fermenterad soja.

I nästa del tar vi reda på hur mycket du behöver äta av vad varje dag och lite knep hur man håller sig inom ramarna.

Viktminskning Del1, Del2, Del3, Del4

Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Du kan lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.

Lämna en kommentar