Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• torsdag, september 11th, 2008

Hälsosam Viktminskning
Som du kan läsa i mitt förra inlägg ”Alla dessa dieter” så rekommenderar jag att först och främst gå över till en hälsosammare kost och bekymra sig om vikten senare. Om du är kraftigt överviktig så kommer du automatiskt att gå ner i vikt när du väljer en bättre, näringsrik kost.

Om man äter nyttig mat när man är hungrig och slutar när man är mätt så har man som regel inga problem med varken hälsa eller vikt.

Men hur vet man när man är mätt och när man är hungrig? Vår kultur kretsar kring mat. Vi äter för att man ska (frukost, lunch, middag), vi äter när vi ser på film, vi äter för att det bjuds, vi tröstäter och vi äter för vi inte har något bättre för oss. Vi äter för mycket. Det är den största anledningen till övervikt.

Många gånger äter vi för att bli mätta någon annanstans än i magen. Livet kanske inte är så underbart som vi önskar? Det finns mycket man kan göra för att ta tag i sitt liv och förändra, men låt oss hålla oss till vikten och maten just nu.

Efter en måltid ska man bli piggare och få mer energi. Det de flesta förknippar med mättnadskänsla är i själva verket att vara för mätt. Magen ska inte kännas proppfull och man ska inte heller bli trött och seg efter maten.

Ät långsammare och sluta innan du tror att du är mätt. Ta bara en portion, eller två riktigt små. Kanske du kan äta en av dem en timme senare, om du fortfarande är hungrig då.

Vänta med att äta tills du har hungerkänslor i magen. Inte skrikande mage så du håller på att svimma – då har du väntat för länge.

Det är också bättre för kroppen att äta lite och ofta än mycket ett par gånger om dagen.

Viktminskning Del1, Del2, Del3, Del4

Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Både pingning och kommentering är avstängt.

En kommentar till “Viktminskning Del 1”

  1. Ayalotta skriver:

    Jag har läst alla tre delarna och jag tycker att Du ger bra och lättfattlia råd. Jag ska ta mig i kragen och följa dem så mycket jag orkar