Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• torsdag, september 23rd, 2010

Verkar inte det ironiskt att ju mer energi kroppen förvarar som fett, desto mer sjukdoms- och sömnlöshets-benägen blir man? Eller är det tvärtom?

Igår läste jag på Wikipedia att enligt en nylig enkätundersökning, lider mellan 10 och 15 procent av vuxna människor av kronisk sömnlöshet medan ytterligare 25 till 35 lider av tillfällig insomni. Det innebär att runt 3.3 millioner svenskar lider av någon sorts sömnlöshet.

Vad är det som verkligen orsaker all denna insomni? Kan det ha något med fetma att göra?

Låt oss börja med att försöka förstå vår dygnsrytm.

I stort sett jobbar dygnsrytmen ihop med hormonrytmen. Hos en frisk individ som sover gott och tillräckligt, är kortisolnivåerna (ett stresshormon) rätt höga när han går upp. Dessa nivåer minskar så småningom under dagen och när det är dags att somna finns det väldigt lite kortisol kvar. Denna sänkning av kortisol i blodet är det som tillåter progesteron att slå på och kombinationen hjälper oss att tystna ner hjärnan samt slappna av i våra muskler och organ.

Emellertid skulle ingen nattlig reparation vara komplett utan en rikhaltig utsöndring av melatonin… också känd som ”kroppens naturliga sömntablett”. Rollen som melatonin spelar i kroppen är faktiskt mycket mer djupgående en bara så, men just nu vill vi inte komplicera saker. Allt som vi behöver veta så länge är att melatonin staplas av utsättning för dagsljus och utsöndrad av utsättning för mörker. Alltså är melatonin absolut central när det gäller sund sömn.

Insomni inträffar när hormonrytmenarna är rubbade, exempelvis när kortisolnivåerna skjuts i höjden på natten. Sådant kan få oss att vakna mitt natten eller helt enkelt inte låta oss somna alls. Ett annat aktuellt problem är att våra ögon oftast inte får tillräckligt mycket med UV-strålning under dagen för att kunna bygga dugliga mängder melatonin för att kunna somna.

Inte att förglömma att vi stressar alldeles för mycket under dagarna och överbelastar våra binjurar med koffein, socker, och lumpna emotioner. Listan är utan slut.

Den läskigaste faktorn kan dock vara den följande. Alltså, immunsystemet är aktivast på natten. Om man har någon sorts underliggande infektion eller inflammation, kämpar immunförsvaret fruktansvärt hårt mot problemet. Dessa aktiviteter höjer kortisolnivåerna och förhindrar sömn.

Glöm inte heller att de flesta dödliga sjukdomarna som plågar mänskligheten (som cancer och hjärtsjukdomar) härstammar från kronisk inflammation och infektion. Så om man lider av sömnstörningar kan det vara ett tecken på något allvarligt.

Okej… sömnlöshet är tydligen inget skämt, men vad har den med fetma att göra?

Det har att göra med att kortisol befriar blodsockret. Detta befriande orsakar insulinreaktioner och när vi kroniskt stimulerar sådana reaktioner, så uppbygger vi insulinresistens. Insulinresistensen säger åt kroppen att förvara kroppsfett istället för att använda det som bränsle. Inte bara det, men insulinresistens förhindrar tillverkningen av mänskligt tillväxthormon. Mänskliga tillväxthormonet är ett föräldrahormon till många andra hormoner i kroppen samt att det får kroppen att bränna fett, bygga muskler, och bevara kroppen ung över huvudtaget.

Insulinresistens dämpar även progesteronnivåerna och hindrar därför förmågan att tystna ner hjärnan, organen och musklerna på natten. Nedåtgående spiralen blir ännu djupare.

Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Du kan lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.

Lämna en kommentar