Neostoric - helhetshälsa på nätet.

Vitamin B9

Fakta & Funktion: B9, folsyra är vattenlösligt och bildas delvis av tarmfloran, delvis i levern med hjälp av vitamin C. Folsyra är viktigt för produktionen av röda blodkroppar, förebyggande av blodbrist och för bildningen av DNA. Det är speciellt viktigt för nervbildning hos foster. B9 stimulerar magsaft och förbättrar matsmältningen, ökar östrogen och förbättrar amning, förebygger munblåsor, främjar mental och känslomässig hälsa, hjälper kroppen att producera hjärnkemikalier, höjer histaminet och är bra mot nervproblem. Är även bra för hud och hår och motverkar medfödda ryggmärgsskador. Lätt att få brist på, speciellt för gravida eller ammande kvinnor.

Vänner: Bör intas tillsammans med B12

Fiender: alkohol, antibiotika, p-piller, krampmediciner, sulfonamider (antibiotika), solljus, livsmedelsframställning, värme

Naturliga Källor: spenat, grönkål, blast från betor, öljäst, vetegroddar, bönor, sparris, lever, äggula, mjölk, ostron, fisk,  fullkorn, avokado, morötter, gröna bladgrönsaker, honungsmelon, kronärtskocka, aprikos, pumpa

Bristsymtom: megaloblastisk anemi, depression, psykoser, epilepsi, pulsåderförkalkning, benskörhet, akne, aptitlöshet, öm tunga