Neostoric - helhetshälsa på nätet.

Vitamin B3

Fakta & Funktion: B3, Niacin, är vattenlöslig och kan bildas av aminosyran tryptofan, men det mesta tillförs via maten. En person som har brist på B1, B2 och B6 kan inte bilda B3 från tryptofan. B3 finns som niacin och niacinamid (nikotinamid) och behövs för förbränning av kolhydrater, protein och fett samt för matsmältningen och förbättrar blodcirkulationen, och sänker kolesterolnivån. Det är viktigt för ett hälsosamt nervsystem, dämpar nervositet, mentalsjukdomar och självmordsbenägenhet. B3 främjar det insulinutsöndringen, reglerar blodsockret och sänker högt blodtryck. Det lindrar magbesvär, migrän, diarré, dålig andedräkt och munblåsor samt ger hälsosammare hud.

Vid höga doser niacin utlöses histamin i kroppen och huden rodnar en stund. Detta kan undvikas genom att äta niacinamid istället. Höga doser kan även bota depression och schizofreni och vara hjälpsamt vid alkoholism och rökning.

Fiender: antacida medel, sulfonamider (antibiotika), alkohol, sömntabletter, östrogen

Naturliga källor: öljäst, ägg, fisk, magert kött, nötter, bönor, riskli, vetekli, jordnötter, solrosfrön och vetegroddar.

Bristsymtom: känslig hud – speciellt mot solljus, trötthet, inflammerade slemhinnor, dålig matsmältning, dålig andedräkt, hudproblem, ledvärk, psykisk funktionsnedsättning, huvudvärk, sömnproblem, höga kolesterolvärden, lågt blodsocker och avsaknad av humor. Mer långt gånget: symtom på pellagra: dermatit, demens och diarré