Neostoric - helhetshälsa på nätet.

Vitamin A

Fakta & Funktion: En fettlöslig antioxidant som finns i två former; retinol och provitamin A, t ex betakaroten. Retinol finns i animaliska produkter och är färdig att användas medan betakaroten, som finns i växter, omvandlas till retinol i tunntarmens slemhinna. Lagras i levern tills det behövs.

Vitamin A medverkar i en rad biokemiska och fysiologiska processer i kroppen. Det behövs för tillväxt, benbildning, fosterutveckling, fruktbarhet samt resistans mot infektioner i slemhinnor i ögon, öron, lungor och blåsa.
Vitamin A förkortar sjukdomars längd, och håller det yttre lagret av vävnad och organ hälsosamma. Det är även viktigt för hud, hår, tänder, tandkött, immunförsvaret och mörkerseendet. Dessutom hjälper det till vid behandling mot acne, ytliga rynkor, svinkoppor, bölder, emfysem och hypertyreos och öppet magsår.

Vänner: Vitamin A arbetar bäst tillsammans med vitamin B, vitamin D, vitamin E, kalcium, fosfor och zink.

Fiender: Fleromättade fettsyror med karoten motarbetar vitamin A i frånvaro av antioxidanter.

Naturliga källor: fet fisk, fisklever, leverpastej, mjölk, ost, ägg, smör. Betakaroten finns i morötter, mörkgröna och gula grönsaker, gröna bladgrönsaker och gul frukt.

Symtom vid överdosering: huvudvärk, torr hud, illamående, kräkningar, håravfall, diarré, flagig hud, suddig syn, hudutslag, oregelbunden mens, trötthet, leverförstoring, missbildning

Bristsymtom: xeroftalmi, nattblindhet, torra hudpartier, naglar som skivar sig, känsliga slemhinnor i luftvägarna. Underskott uppstår ofta som resultat av att kroppen inte kan ta upp fett, eller får för lite fett, vilket även leder till brist på C-vitamin.