Neostoric - helhetshälsa på nätet.

Vitamin K

Fakta & Funktion: Ett fettlösligt vitamin som finns som K1, Fyllokinon, naturligt från växter, K2, Menakinon, från tarmfloran, och K3, menadion, som är en syntetisk variant som skapar fria radikaler och bör undvikas. För att kunna absorbera vitamin K behövs bra tarmbakterier och vegetabiliska oljor. Antibiotika och överkonsumtion av socker förhindrar upptaget. K-vitamin tas upp i tunntarmen med hjälp av gallsalter och bukspott, förs vidare till levern där det behövs för produktion av koaguleringsproteinet protrombin och hjälper till att motverka inre blödning och minska riklig menstruation. Vitamin K främjar också uppbyggnad av hälsosamt skelett och förebygger benskörhet.

Vänner: bra tarmflora, vegetabiliska oljor

Fiender: antibiotika, socker, röntgenstrålar, strålning, fryst mat, aspirin, luftföroreningar, mineraloljor

Naturliga Källor: grönkål, gröna bladgrönsaker, grönt te, alfalfagroddar, spenat, broccoli, persilja, ärter, morötter, frukt, bär, sallad, vitkål, vattenkrasse, yoghurt, äggula, kelp, lever och fiskleverolja

Bristsymtom: försenad blodkoagulering, näsblod, låg nivå av blodplättar (trombocyter), dålig leverfunktion, sprue, kolit och celiaki (glutenintolerans)