Neostoric - helhetshälsa på nätet.

Protein

Protein består av kol, väte, syre och kväve och är uppbyggt av aminosyror. Det finns totalt 20 st aminosyror, varav 11 som kroppen själv kan tillverka, och 9 st som vi måste tillföra genom kosten. De sistnämnda 9 kallas för essentiella aminosyror. Ett komplett protein innehåller minst de 9 essentiella aminosyrorna och ett okomplett saknar en eller flera av dem. Det är bäst att få i sig alla dessa vid samma måltid, eftersom de arbetar tillsammans. Djurprotein, innehåller komplett protein och är därför den bästa proteinkällan. Växtprotein är okompletta, men man kan äta från flera olika källor och på så sätt få i sig alla 9 ändå. Men det gäller att veta vad som innehåller vilka aminosyror.

Hur mycket protein?
Mängden protein man behöver beror på kön, längd, vikt och motionsnivå, och ligger som regel mellan 20 och 50g per måltid. För mycket protein kan försvaga njurarna och urlaka skelettet. När protein förbränns bildas syra i kroppen och kroppen kompenserar genom att urlaka mineraler ur skelettet. Ju mer protein man äter desto mer grönsaker måste man äta, eftersom det motverkar urlakningen.

Naturliga Källor: Kött, fisk, fågel, ägg, mjölkprodukter, nötter, frön, baljväxter