Neostoric - helhetshälsa på nätet.

Järn (Fe)

Fakta & Funktion: Finns till 70% i hemoglobinet och resten i myoglobin och i diverse enzymer. Järn tas upp genom tarmen, men bara 8-10% av det järn vi äter tas upp och det tar lång tid att fylla på. För mycket järn kan vara en orsak till hjärtsjukdomar och man bör inte ta järntillskott om man inte är en menstruerande kvinna. ett spårämne som finns i ca 5g bundet vid proteinet transferrin som transporterar järnet vidare till mjälte, lever och benmärg.
Järn är livsviktigt för bildning av hemoglobin, det röda i röda blodkroppar, som transporterar syre till alla celler. Myoglobin är ett protein som fungerar som syrereserv i musklerna. Det ingår även i en mängd enzymer och är därför viktigt för proteinuppbyggnaden och energiproduktionen. För att kunna ta upp järn behöver vi bra magsafter, protein, koppar, kalcium, vitamin C, B6, B12 och E. Ferrosuccinat är naturligt järn, medan konstgjort som järnsulfat faktiskt förstör vitamin E.

Fiender: kaffe och te.

Naturliga Källor:
lever, kött, persilja, spenat, broccoli, ostron, havregryn, katrinplommon, fikon, russin, aprikoser, äggula, öljäst, gröna bladgrönsaker

Bristsymtom: trötthet, blekhet, bleka slemhinnor, blodbrist