Neostoric - helhetshälsa på nätet.

Kolhydrater

Vi behöver långsamma kolhydrater först och främst från grönsaker, därefter fullkornsprodukter. Snabba kolhydrater som vitt bröd och socker skjuter insulinet i höjden och orsakar exempelvis diabetes typ 2, glutenallergi, övervikt, försurning och ADD.

Snabba kolhydrater: Potatis, morötter, majs, spannmål, pasta, kakor, socker, sötningsmedel
Långsamma kolhydrater: Bönor, nötter, grönsaker, rotfrukter (utan stärkelse), fullkorn

Dessa ämnen beter sig på olika sätt i kroppen.
Kolhydrater från de flesta grönsaker är bra för kroppen men spannmål, stärkelse och socker etc. blir snabbt glukos och kroppen måste producera insulin för att återställa blodsockernivån. När detta sker vill kroppen spara energi genom att lagra fett. Överskottet på kolhydrater omvandlas då till fett och lagras i kroppens fettdepåer.
Man blir bara fetare. Höga insulinnivåer undertrycker glukagon (som annars bränner fett och socker), och växthormonet (som bygger muskler). Höga insulinnivåer gör att man blir hungrig (när insulinet sänker blodsockernivån) och kroppen försuras.

Till slut kan det leda till:

* Högre blodtryck

* Högre kolesterolhalt

* Ökat aptit

* Ökad benskörhet

* Typ 2 diabetes

* Autoimmuna sjukdomar (friska celler angrips)

* Cancerceller stimuleras att växa

* Celiaki, glutenallergi

* IBS (irritabel tarm)

* Förkortat liv