Neostoric - helhetshälsa på nätet.

Goda Råd

Ät mat av bra kvalitet, så näringsrik och så obehandlad som möjligt.

Det som kroppen inte behöver blir bara en extra belastning för avgiftningssystemet, exempelvis kemikalier som konserveringsmedel, färgämnen, smakämnen, alkohol och koffein.

Kombinera maten rätt, speciellt om du har magproblem

Ät gärna frukt till frukost eller som mellanmål, men bara på tom mage.

Låt 80% av måltiden bestå av grönsaker, stärkelsefattiga rotfrukter och gröna blad, helst råa eller möjligen ångkokta, så får du i dig vitaminer, mineraler, enzymer och fibrer. Dessutom ökar fettförbränningen och syra- basbalansen regleras.
Ät högvärdigt protein varje dag i form av kött, fisk, ägg, bönor eller linser.

Undvik snabba kolhydrater som socker, potatis, majs, pasta, vitt ris och vitt mjöl för att inte få så stora insulinreaktioner.
Fullkorn som råris, quinoa och havregryn är bättre alternativ.

Se till att äta rätt fett för att få i dig de livsviktiga fettsyrorna.

Utelsut fleromättade oljor som rapsolja, sojaolja, majsolja, solrosolja, tistelolja och linfröolja

Stek bara i riktigt smör, kallpressad extra jungfru olivolja och kallpressad extra jungfru kokosolja för att undvika transfetter

Välj KRAV märkta ägg och köttprodukter, de innehåller betydligt mer näring och omega-3.

Drick mycket vatten mellan måltiderna, Drick 1 liter per 25 kg kroppsvikt om dagen. Det är bra att blanda i lite citron eller äppelcidervinäger i vattnet eftersom det neutraliserar PH-värdet i kroppen.

Undvik socker- och koffeinhaltiga drycker

Ät i lugn och ro, tugga länge och njut av smaken.