Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• onsdag, oktober 27th, 2010

Kära läsare!

Jag har precis kommit tillbaka från en lång promenad i skogen. När jag säger lång promenad så menar jag några timmar. Alltså jag drog klockan 10 i morse och nu är det kvart över 14. Sådant beteende är faktiskt ruggigt vanligt för mig. Varje dag jobbar jag tills jag behöver ta lunch. Då går jag ut på lång promenad i skogen. Jag upptäcker nya ställen varje gång och får en chans att andas frisk luft. Det är ett väldigt bra sätt att utrensa mina tankar och koppla av. Det blir inte 4 timmar varje dag, men idag är det lördag. Dessutom kör jag hårt på mjölkkuren nu och inte behöver laga mat. Tiden som jag sparar spenderas oftast ute i skogen.

Jag har alltid tyckt att mina promenader har bidragit till min hälsa, läkande, och personliga/kroppsliga utveckling, men häromdagen upptäckte jag även kemiskt bevis.

Låt oss börja med att snacka lite om stress.

Stress är en mördare. Det är allmänt erkänt. Jag undrar emellertid om folk som dagligen lever med höga stressnivåer faktiskt är medvetna om att stress verkligen kan råna en på livet.

Forskning visar att ett sätt som kroppen reagerar på stress har med utsläpp av sjukdomframkallande kemikalier att göra. Dessa kemikalier har bevisats att vara i samband med kroniska sjukdomar såsom hjärtsjukdomar och cancer. Stressrelaterade vanor som att äta för mycket, sömnbrist, och brist på motion  läggs till den nedåtgående spiralen.

Är du rädd än?

Om denna stressspiral liknar ditt vardagsliv, så kanske du är en perfekt kandidat för en japansk sed som kallas shinrin-yoku, vilket kan översättas som ”skogbad.”

Ser du ett badkar i en skog framför dig? – nej, det är inget skogbad. Tänk på det som att sola. Med shinrin-yoku, fördjupar man sig själv i en skog eller en park med massor av träd i en timme eller två…eller hur länge du än kan. Ta en promenad. Njut av dofter, ljud, skogen och luften.

Men detta är mer än blott en trevlig semester. Forskning visar att skogsbaden faktiskt orsakar fysiologiska förändringar i kroppen som gör mer än att bara hjälpa dig att slappna av. De stärker faktiskt immunförsvaret och backar de skadliga effekterna av stress.

Andas djupt!

Vissa forskare tror att exponering för fytoncider producerar åtminstone en del av de gynnsamma effekterna av skogbad.

Fytoncider är antimikrobiella essentiella oljor som skyddar växterna från insekter och andra rovdjur. I en skogsmiljö med massor av blad, blir fytonciderna luftburna, och plockas alltså lätt upp av någon ”skogbadare” som kan passera.

För fyra år sedan, forskade en grupp från Nippon Medical School i Tokyo, om effekten av fytoncider på aktiviteten av naturliga mördarceller (NK-celler). Dessa celler söker och förstör virus, bakterier och gifter. Som du kan gissa, är de en viktig linje i immunsystemets naturliga försvar.

Forskningen visade att fytoncider avsevärt förbättrar mänsklig NK-aktivitet.

Ett år senare var samma Nippon Med team tillbaka med en annan forskning som tog dem ut ur labbet och in i skogen.

Denna gång rekryterades ett dussin friska medelålders män som arbetade för stora Tokyo företag. Blodprov togs före och efter flera turer i skogen under tre dagar. I 11 av de 12 männen, ökade NK-verksamhet med cirka 50 procent, och anti-cancer proteiner genererades också. Senare blodprov visade att dessa positiva förändringar pågick i mer än sju dagar.

Ett år senare, producerade en forskning av samma design nästan identiska resultat – men denna gång med kvinnor. Återigen varade de ökade NK-nivåerna mer än en vecka.

Tydligen kan ”stanna upp och lukta på rosorna” faktiskt vara ett livräddande råd.

Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Du kan lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.

Lämna en kommentar