Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• lördag, maj 21st, 2011

Ett tema som kommer att dyka upp om och om igen på denna sida är homeostas (balans). Allt i universum finns på grund av homeostas. Om denna balans inte fanns skulle universum brytas ner till intet i hastig entropi. Vi kan observera samma fenomen i våran kropp. Alla sjukdomar, syndrom och problem hos människan (fysiskt, psykiskt eller spirituellt) uppstår på grund av en obalans någonstans. Oftast handlar det om fler mångfaldiga och djupgående obalanser.

Detta begrepp måste uppfattas starkt om man tänker bota kronisk (ibland även akut) ryggvärk. Det är egentligen ironiskt att vi alltid försöker bota något värk genom att behandla just den delen av kroppen, för sådan värk handlar aldrig endast om en del av kroppen, exempelvis korsryggen.

På grund av den moderna livstilen är de flesta alldeles för spända i en muskel som heter Psoas Major. Denna kallas allmänt för höftböjarmuskeln. Den ena änden av denna muskel fäster på nedre ryggraden medan den andra änden fäster på den inre framsidan av lårbenet. Psoas Major och omgivna muskler är muskelgruppen som är motstående till musklerna i korsryggen. Och hamstringsmusklerna är motstående till magmusklerna. Idealiskt sett, ska alla fyra muskelgrupperna i dettaa kors vara lika engagerade när man står eller går. De ska även vara ungefär lika starka och viga. Dessvärre är det sällan fallet.

Som sagt, den stora majoriteten har en spänning och förkortning av musklerna i och runt Psoas Major. När man sitter bakom skrivbordet i många timmar varje dag, så blir dessa muskler kortare. Folk börjar bli slappa och få ont i ryggen. De tror att de måste gå till gymmet för att komma i form. De vill se ut som en modell och skaffa ”six-pack”-utseendet. Personliga tränare säger att de ska jobba mycket med situps och crunches för att bränna på magen och utveckla magrutorna. (allt det här är urdåliga råd och jag ska förklara någon annan gång varför, men just nu ska du akta dig för personliga tränare och de flesta auktoriteterna på gymmet). De här övningarna gör ingenting för att styrka magen, vad som händer är snarare att musklerna runt Psoas Major blir kortare och ännu mer spända. Balansen blir alltmer skev och smärtan försvinner inte i längden.

Om problemet du har inte är så grovt, då kanske ett par outbildade träningspass kommer hjälpa dig. Däremot om du är som de flesta med kroniska ryggproblem måste du koncentrera dig på att skapa en balans i muskelkorset som nämns ovan. Börja först och främst med att stretcha runt höftböjaramuskeln (hip flexors på engelska) flera gånger om dagen, t ex en gång i timmen, särskilt om man jobbar bakom skrivbordet.

Slå upp på nätet hur man kan stretcha dessa muskler. Om du har problem att hitta, är det bara att skriva till oss, så hjälper vi dig. Vi kommer även skriva mer om sådant i framtida artiklar.

Category: Kroppen, Träning, Värk
Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Du kan lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.

Lämna en kommentar