Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• måndag, maj 23rd, 2011

Ännu en gång ska vi diskutera balans i kroppen. Idag ska vi snacka lite om tarmarna och det man behöver tänka på för att få dem i balans.

När man har ont i magen, är det inte för att man har någon sorts brist på starka konstgjorda kemikalier (dvs recept på allopatisk medicin från läkare), snarare för att livsstilen har skapat en obalans tarmarna. Stress, toxiner, dålig kost, stationära jobb, och många fler faktorer spelar sin roll, men hur ska vi börja läka tarmarna om vi har ont?

Låt oss börja med att tänka på de fyra huvudsakliga faktorerna som alla sunda tarmar har, nämligen optimal kost, optimal bakterieflora, optimala enzymer, och en definitiv renhet.

Vi kommer att gå in på fler detaljer i framtida artiklar men just nu vill jag ge er som har problem med tarmarna ett litet snabbstart.

1) Rengör tarmarna med en psylliumfröskalsfasta. Man kan hitta physillumfrönskal på de flesta hälsokostbutiker. Välj en ledig dag när du inte behöver göra så mycket. Vakna på morgonen och drick ett stort glas rent vatten. Ta sedan ett litet glas vatten med en matsked physillumfröskal. Kissa. Gå ut och gå en lång promenad, på ungefär en timme (eller tills du måste kissa om du inte klarar av att kissa i skogen). När du kommer tillbaka drick mer vatten och ta det lite lugnt med en bok eller så.

Försätt dricka vatten och promenera så mycket som du kan under dagen och ät ingen mat. Ta en matsked physillumfröskal 2-3 gånger under dagen och glöm inte mycket vatten annars kan man få kramp i magen. Om du får kramp i magen, är det bara att dricka mer vatten och sluta äta physillumfröskal tills det går över.

Ät en liten och lätt måltid som ris med grönsaker på kvällen

2) Bygg upp en stark tarmflora med bra bakterier. Köp probiotika på hälsokosten och följ instruktionerna. Alternativt kan du dricka ett glas ekologisk a- och b-fil eller kulturdryck på morgonen tre kvart innan du äter frukost (om inte du är laktosintolerant). Ät gärna surkål (se till att den INTE är pastöriserad), och drick vatten med Molkosan (mjölksyrad vassle som funkar även om du är laktosintolerant).

3) Se till att du har dugliga enzymer för att smälta din mat ordentligt. Egentligen ska råkost innehålla dugliga mängder bra enzymer, men nuförtiden kan man behöva lite hjälp av hälsokost, särskilt om man har haft det dåligt i magen länge. Cellenzymer, pancreatin, väteklorid, bromalin, mm går att hitta på hälsokost. Oftast kan man hitta någon schysst blandning och spara pengar. Forska på dina symptom på nätet och försök lista ut vilka enzymer som kan vara mest effektiva för dig. Cellenzymer bruka funka som allmän hjälp men om du är äldre och svag i magen kan du även behöva hjälp av något starkare som väteklorid eller pancreatin. Inta vid måltid och skriv ner vad du åt för mat och enzymer och hur du mådde efteråt. Se vilka funkar bäst för just dig.

4) Förbättra din dagliga kost. Minska på socker, godis, etc och koncentrera dig mer på rent (förhoppningsvis ekologiskt) kött och grönsaker. Kolla efter allergier som du kanske har. De flesta kroniska magproblem går över efter blott några dagar när man bara äter kött och grönsaker. Akta dig för såser. Läs etiketten noggrant. Om den innehåller något som inte du vet är mat, skippa den. Ingen arom, naturlig smak, eller E-blablabla. Gör dina egna såser med ren mat som du har hemma, men ingen rapsolja eller andra fleromättade oljor!

Om du får alla fyra beståndsdelar i balans så kommer din mage tacka dig!

Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Du kan lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.

Lämna en kommentar