Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• måndag, september 06th, 2010

Nå…kan man bli tjockare av att träna? Det beror kanske på vilken sorts träning man håller på med.

En sak som vi vet är att traditionell aerobträning (t.ex. att springa, jogga, cykla, etc) får kroppen att förvara mer fett än vad den normalt skulle ha gjort om man inte hade tränat alls! Som vi kommer att se i de följande paragraferna, är ett av människans huvudsakliga blindskär att blint följa tradition utan att ifrågasätta dess brist på bevis, logik, eller resultat.

Fundera på det här…

I ert grannskap…hur många av de som är ute och joggar ser ut som frisksportsmodeller? Har ni någonsin försökt att räkna? Förmodligen inte, men om du hade gjort det, skulle du nog blivit besviken på relationstalet mellan fetman och smalheten. Nu när jag tänker på det, vill jag verkligen uppmuntra er att börja lägga märka till alla som ni ser som är ute och joggar. Då behöver ni inte tro på mig. Ni kan iaktta företeelsen själva.

Ända sen vi var små, har vi fått höra att vi ska springa, cykla, jogga, eller tortera oss på något annat sorts aerobiskt sätt för att bränna bort kroppsfett och komma i form. Beviset tyder dock på motsatsen.

Alltså, var har vi snubblat? Hur har vi spårat ur? Varifrån har vi fått alla dessa galna idéer?

Det ska jag gripa mig an att förklara nu …

När man håller på med aerobträning eller dylikt, får kroppen sin energi av förvarat kroppsfett. Låter bra, va? Verkar som ett vettigt sätt att bränna fett och bli smal. Nu går vi ut och springer för fan!

Nå, så enkelt är det egentligen inte. Det var precis vid denna punkt där ”träningsexperterna” ropade hej för många år sedan. De var en smula för närsynta och hade brist på tålamod. De bestämde sig för att vara lata i stället för att forska ordentligt. Förhastat och brådmoget hoppade de av och struntade i faktumet att de begick en massa vidriga felslut på vägen. Sedan dess har varje generation gått och trott att de måste klampa asfalten för att bli av med ölmagen. Ingen vågade ifrågasätta auktoriteten.

Emellertid, sprang årtiondena förbi och de som sprang upplevde patetiska resultat (om de alls fick se resultat). Det verkade inte spela någon roll hur långt eller ofta de överviktiga tröttade sig på trottoarerna. Det var då de nya experterna plockade upp stafettpinnen och fortsatte där föregångarna hade snubblat.

De nya experterna upptäckte att, visst, om man springer, joggar, eller cyklar i 30+ minuter, så drar kroppen bränslet av fettreserverna, MEN (stort men), motionen anmanar även kroppen att förvara så mycket fett som möjligt till nästa gång man går ut och springer. När man slutar springa och börjar äta, så danar kroppen extra fettreserver…fettreserver som aldrig skulle ha skapats om inte man hade gått ut och sprungit. Nu, efter ett par dagar (eller timmar för de galna) går man ut och springer igen och är lika tjock eller tjockare än förr. Så börjar den nedåtgående spiralen.

Alltså, hur ska man bränna fett då? Nå, det var ett långt och komplext svar som jag täcker senare, men just nu vill jag meddela en sak. Tro INTE att man kan lura kroppen genom att avstå från fettintag mellan joggningpassen. Sånt kommer aldrig funka eftersom ”MAN BLIR INTE FET AV FETT”  som är titeln till morgondagens inlägg.

Tills dess,

Hurtiga Hälsningar!

Category: Kroppen, Träning
Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Du kan lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.

Lämna en kommentar