Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• fredag, juli 25th, 2008

Både fisk och linfrön innehåller mycket omega-3, en grupp essentiella fettsyror som de flesta har brist på.

Det finns olika sorters omega-3, men viktigast för både hjärnan och näthinnan är DHA (dokosahexaensyra). 60% av hjärnan består av fettsyror och DHA är den mest förekommande, där efter omega-6 fettsyran AA (arakidonsyra).

Låga DHA-nivåer är länkade till låga serotoninnivåer i hjärnan, vilket leder till ökade tendenser till depression.

Eftersom DHA samarbetar med omega-3 fettsyran EPA (eikosapentaensyra) bör man få i sig båda sorterna. Dessa fettsyror kan även bildas av deras moderfettkedja ALA (Alfa-Linolensyra), som finns i bl a linfrön och valnötter.

Omvandlingen av ALA till EPA och DHA kräver en väl fungerande lever och många enzymer. Många har brist på enzymer idag på grund av dåliga kostvanor och stress. För mycket omega-6 i kroppen försvårar omvandlingen ytterligare.

Det bästa och mest effektiva sättet att balansera omeganivåerna i hjärnan är således genom fiskolja av hög kvalitet, gärna krillolja. Krill innehåller inte så mycket tungmetaller, tack vare sin ringa storlek.

Andra symtom på omega-3-brist är bland annat allergier, ADHD, reumatiska sjukdomar, mjäll, diabetes och eksem.

Read more:

Omega-3 for Depression and Bipolar

How to Properly Increase Intake of Omega-3 with Krill Oil to Protect Against Disease

Omega-3 is Essential to the Human Body

Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Du kan lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.

Lämna en kommentar