Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• fredag, maj 27th, 2011

Under det senaste årtiondet har det skett en markant ökning av diskussioner om hur tillväxthormon (GH) påverkar muskeltillväxt, ökar ämnesomsättningen och underlättar förbränning för de överviktiga. Tillväxthormon är ett protein-baserat peptidhormon som består av 191 olika aminosyror.

Det syntetiseras (förenas) och utsöndras av celler som finns i den främre delen av hypofysen. När man ser tillbaka på människans utveckling under de senaste tusen åren, verkar det som GH utvecklats som ett sätt att bibehålla tillväxt och kroppsmassa under tider då det fanns begränsad tillgång till mat.

Som en anabol agent funkar GH ganska likt testosteron, nämligen att det stimulerar muskeltillväxt, förbättrar återhämtningen och ökar användningen av kroppsfett som bränsle. Det finns dock ett antal olika teorier om på vilket exakt vis GH utövar sin magi i kroppen.

I synnerhet finns det två teorier som diskuteras oftast.

Den första teorin (som kallas för somatomedin hypotes) anger att så fort hypofysen frigör GH, reser det sedan till levern och andra vävnader, där den stimulerar syntes och frisättning av ”insulin-like growth factors” (IGFs). Denna hypotes gör antagandet att IGFs sedan sätter igång för att stimulera det endokrina systemet, genom att underlätta resultaten som är förknippade med tillväxthormon.

Den andra gemensamma hypotes kallas Dual Effektenheter teori, som säger att GH själv har anabola effekter på kroppens vävnader och gör det utan hjälp av IGFs.

Även om det finns olika tankar om hur GH faktiskt påverkar kroppens ämnesomsättning finns det vissa saker som vi vet med säkerhet. Först produktion av GH är på topp när vi är yngre. Vi vet också att vi har förmågan att påverka våra kroppars produktion av GH.
Olika faktorer som påverkar kroppens produktion av GH omfattar allmänn hälsa, kost, aktivitetsnivå, styrketräning, sömnmönster, konsumtion av alkohol, receptbelagda läkemedel och användning av illegala droger.

När det gäller just träning med vikter ger träning med tunga vikter bland de mest genomgripande konsekvenser för GH-produktion.
Muskler blir större och starkare som svar på stressen framkallad av att lyfta vikter. Tillväxten är kroppens försök att förbereda sig för nästa gång den utsätts för samma stress. Då när den stöter på samma situation igen, är det mindre stressande på kroppen.

Muskeltillväxt är i grunden en pågående process av stress och återhämtning. Med tiden, när du ständigt lyfter tyngre vikter, fortsätter kroppen att anpassa sig till den ökade efterfrågan som ställs på den genom att odla mer muskler. Då förstår vi att ju mer stress kroppen utsätts för, desto större är kroppens räddningsinsatser.
Träning med lätta vikter åberopar minimal belastning på kroppen och kräver därför lite eller ingen återhämtning, eftersom kroppen tolkar det som en ”no big deal”. Med lätta vikter har kroppen ingen anledning till att lägga på mer muskler, eftersom musklerna som finns för närvarande kan hantera efterfrågan.

Inför dock tunga vikter och plötsligt är kroppens reaktion helt annorlunda. Att lyfta tunga vikter sätter kroppens system i högsta beredskap och påminner om starkt hormonella svar. Det är det som driver hypofysen att producera mer tillväxthormon. Nyckeln till att maximera den hormonella svaret är att lyfta tunga vikter, utnyttja sammansatta rörelser som samtidigt rekrytera flera muskelgrupper.
Isoleringsövningar (och övningar som utförs på maskiner) provocerar inte samma starka hormonella svar. Bra GH-inducerande rörelser skulle omfatta golvlyft, bänkpress och knäböj (squats). De här kallas vanligtvis för de ”Big 3” av god anledning. Alla tre är en förening av rörelser som omfattar flera stora muskelgrupper. När sådana övningar utförs med få repetitioner och tunga vikter, så är kroppen tvungen att öka sin produktion av tillväxthormon för att öka muskeltillväxt och återhämtning.

Kapaciteten för tung styrketräning att köra hormonella svar har dokumenterats av forskare. Under en studie från 2008 till exempel, mätte forskarna regelbundet hormonella nivåer i blodet av en manlig elit-tyngdlyftare över en period av flera veckor. De fann att hans serumhormonnivåer spetsade avsevärt medan hans utbildning kulminerat. Alltså, om du är intresserad i att öka din naturliga produktion av tillväxthormon, måste du plocka upp några tunga vikter och köra hårt.

Category: Kroppen, Träning
Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Du kan lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.

En kommentar till “Ett enkelt sätt att öka tillväxthormon i kroppen”

  1. Julia skriver:

    Hittade din blogg när jag sökte på akupunktur och vill bara säga att det verkar vara en jättebra och intressant hemsida du driver! Kommer helt klart komma tillbaka!

Lämna en kommentar