Neostoric - helhetshälsa på nätet.
Author:
• måndag, september 01st, 2008

Det finns en uppsjö av dieter som alla lovar att du ska gå ner i vikt, må bättre och se bättre ut. TV, tidningar, internet och alla dessa böcker om ämnet; hur vet man vilken som fungerar? Är det fettet eller kolhydraterna man ska snåla på? Ska man räkna kalorier? Kan man äta mer om man äter en viss sorts mat?

Frågorna är många, men även svaren. Vi är alla olika och har olika behov.

Som regel kan man glömma alla ”gå ner 10 kg på en vecka”-dieter. Om man följer dem till punkt och pricka så går man förmodligen ner, men frågan är om man klarar hålla vikten efteråt.

Om man ska gå ner i vikt eller bli hälsosammare måste man ändra inställning. Man måste bli en ny människa med ett nytt tänkesätt, och det händer inte över en natt.

Att gå ner i vikt och att äta hälsosamt är inte samma sak.

Jag själv till exempel har gjort ett medvetet val att äta mer näringsrik mat. Ju mer jag lärde mig om näring, ingredienser och tillsatser, desto lättare var det. Det finns inte en chans att jag äter margarin eller något som innehåller något som börjar med ”modifierad”. Jag väljer fullkornsprodukter och obehandlad mat, men om jag äter mer än min kropp behöver, så går jag likförbaskat upp i vikt. Däremot är jag friskare, ser yngre ut och mår bättre både fysiskt och psykiskt. Jag är mer kreativ och glad och mitt sötsug har mer eller mindre övergått till grönsakssug.

Att äta nyttigt betyder alltså inte automatiskt att man håller vikten, men det är lättare eftersom sötsuget försvinner när kroppen får näring. Jag har däremot inte sett en kraftigt överviktig människa som också ätit hälsosamt.

Således kan man också gå ner i vikt, utan att bli ett dugg hälsosam. Man kan äta fettsnålt och gå över till light-produkter. Resultatet blir då en smal men sjuk individ. Sjukdomar kanske inte uppenbarar sig direkt, men efter några år.

Tro mig, jag vet, jag blev själv sjuk en gång i tiden på grund av felaktig diet. Visst gick jag ner en smula, men var det värt det? Nej!

Mitt förslag är att först och främst välja en hälsosam kost. Om du behöver gå ner i vikt så är det nästa steg.

Surfa till kost och näring här på neostoric och börja göra medvetna förändringar i kosten

Några välkända dieter, deras för och nackdelar

GI-metoden – Att äta mat av lågt Glykemiskt Index håller blodsockernivån i balans, vilket dämpar sötsug och håller många sjukdomar borta. GI-metoden rekommenderas varmt, men är ingen garanti för viktminskning.

the No Grain diet – Uteslutning av socker och stärkelse. Här lär man sig om näring och vikten av att äta ekologiskt. Dr Mercola förklarar varför inte sädesslag är bra och den mängd kolhydrater man behöver får man främst genom stärkelsefattiga rotfrukter och grönsaker. Man experimenterar och ser ifall man är en protein-typ eller en kolhydrat-typ och äter därefter. En metod som fungerar.

Viktväktarna – Här räknar man i stort sätt kalorier, fast på ett förenklat sätt. Man ska uppnå ett visst antal poäng per dag med både en undre och en övre gräns. Man kan spara poäng så man kan äta lite extra mycket någon dag i veckan. De har möten och peppar varandra. Det jag inte tycker om med viktväktarna är att de förespråkar light-produkter och verkar inte veta mycket om näring. Följ poängsystemet, men välj själv vilken sorts mat du stoppar i dig.

Atkins – ät inte kolhydrater men frossa i protein. Detta kan vara en bra diet, det är upp till dig. Det Atkins glömt skriva om är hur farligt det är att äta för mycket protein. Och hur viktigt det är att äta massor med grönsaker. Och att det är ännu viktigare att äta mer grönsaker när man äter mer protein.

Du kan följa svar via RSS 2.0 flödet. Både pingning och kommentering är avstängt.

3 kommentarer till “Alla dessa dieter”

  1. […] Läs hela artikeln på neostoric.com […]

  2. […] vid 6:29 pm (Vikten) Tags: banta, gå ner, hälsa, vikt Som du kan läsa i mitt förra inlägg “Alla dessa dieter” så rekommenderar jag att först och främst gå över till en hälsosammare kost och bekymra […]

  3. CinddiafMap skriver:

    Tack for intressant information